ייעוץ עסקי מתעסק הרבה בענייני מיתוג, מיתוג מתייחס לערכים ואפילו הרגשות שהמותג משדר לצרכנים. בקרב הצרכנים ישנה תפיסה כלשהי לגבי כל מותג וזוהי בעצם מטרת המיתוג – לגרום לתפיסה לשינוי תפיסה אצל הצרכנים, בצורה אשר תשרת את המותג, תבדל אותו מהמתחרים ובסופו של דבר תסייע למכור את המותג. מיתוג הוא לא רק מה שמאפשר לנו למכור את המותג, הוא גם מאפשר לנו למכור אותו במחיר גבוה יותר מאשר ערכו האמתי (כי הצרכן נותן לו ערך גבוה יותר בזכות המיתוג) .לדוגמה מותג טלפונים סלולרי מסין זוכה בקרה בציבור הישראלי להערכה נמוכה והציבור מוכן לשלם פי 5 על מותג סלולר אחר בעל מיתוג גבוה יותר שגם הוא מיוצר בסין דרך אגב…
אז על מה כדאי לעבוד עם יועץ עסקי לפני תהליך מיתוג?
יעוץ עסקי לתהליך מיתוג
ראשית כל בוא נגיד במה לא מתעסקים, אם חשבתם שמיתוג הוא עיצוב גרפי של הלוגו אז ממש לא. לעיצוב הגרפי ולבידול החזותי ישנה חשיבות אך הוא הדבר האחרון שחשוב ברגע זה. גם תורו יגיע לאחר שיגובש כל הקונספט המיתוגי.
בשביל לעשות מיתוג צריך קודם כל לראות במה מדובר, לנתח את המוצר או העסק. חשוב להכיר אותו, להבין על איזה צורך הוא עונה ומי שוק הצרכנים של המוצר. אפיון מדויק של שוק היעד הוא דבר מהותי בתהליך המיתוג ויועץ שיווק שם דגש גדול מאוד על זה. אנו צריכים לאפיין היטב את קהל היעד על מנת שנדע לבנות את השפה השיווקית שמדברת עליו ועל מנת שנדע איך לפנות אליו, איפה נמצא אותו; באילו ערוצי פרסום נשתמש.
מיתוג הוא אינו רק הדגשת היתרונות של המוצר, הוא קשור לסולם ערכים או רגשות שאנו רוצים לעורר אצל הצרכן. אם נסתכל על אחד ממותגי העל, קוקה קולה לצורך הדוגמה, נוכל לראות שהפרסום שלהם מנסה למכור לנו חוויה או סגנון חיים ולא את יתרונות המוצר, הרי בסופו של דבר מדובר בנוזל עתיר סוכר שלא באמת נותן לנו ערך. אבל בזכות המיתוג אנו מצליחים למכור אותו.ואם נחזור למקרה שלנו, נרצה להכיר את קהל היעד על מנת לדעת איזו חוויה תדמיתית אנו מוכרים להם. נרצה לשדר להם מסר שהמוצר מתאים לסגנון החיים שלהם.
מיתוג בסביבה תחרותית
הסיבה שאנו פונים ליועץ שיווקי ומבקשים עזרה במיתוג היא בגלל שאנו פועלים בסביבה תחרותית.לכן יעוץ עסקי שיווקי חייב לקחת בחשבון גם את המתחרים המציעים מוצרים דומים. יש לבדוק את היתרונות שלנו ביחס למתחרים, כך נדע מה נרצה להדגיש במוצר שלנו, כך נבדל אותו. יתכן שהמתחרים מציעים את אותו המוצר או השירות, אך הם בחרו להתמקד בשוק אחר והצרכים המיתוגיים שלהם שונים מאוד משלנו.
ולסיום כמה מילים חשובות. כאשר אנו שומעים את המילה מותג מייד עולים בראשנו שמות של מותגים גדולים וידועים. הדבר יכול להטעות ולגרום לנו לחשוב שמיתוג הוא לא עניין של עסקים קטנים. זה לא נכון וכל יועץ שיווקי יאשר זאת. מיתוג יכול להיות גם דבר מקומי של עסק שכונתי, הוא לא בהכרח נוגע למסעות פרסום עם תקציבי ענק.
www.4ward.co.il המאמר נכתב על ידי משה הרשקו, מחברת הייעוץ עסקי פורוורד.